Sökord
För att nå rätt målgrupp
Ett oumbärligt verktyg
Hitta rätt sökord för varje global målmarknad
Identifiera nyckelord genom sökordsforskning: Vad handlar det om?
Modersmålstalande SEO-experter från våra lokala byråpartners säkerställer optimala resultat
Skapa relevant content baserat på de nyckelord som avslöjas av forskningen
Selektiv komplettering av globalt innehåll med lokalt innehåll
Shorttail-nyckelord
Ett shorttail-nyckelord är en fras med två till tre ord. Dessa kallas ibland ”huvudnyckelord” och är vanligtvis höga i volym och kan vara knepiga att vinna på grund av termens bredd.
Ta till exempel frasen ”mango ingefära”. Detta kan avse en typ av dryck, en mix av torkad frukt eller till och med en målfärg! Utan sammanhang kanske dessa korta sökord inte är så värdefulla för att driva konverteringar, eftersom trafiken de tar in kanske inte letar efter det du tillhandahåller.
Det betyder inte att du inte ska använda shorttail-nyckelord! De fungerar bäst när de används i kombination för att skapa mer specificitet och sammanhang, och signalerar till sökmotorerna vad ditt innehåll verkligen handlar om.
Longtail-nyckelord
Dessa sökord är mer än fyra ord och är mycket mer specifika än shorttail-nyckelord. Till exempel skulle ett longtail-nyckelord vara ”mango ingefära iste dryck 12 pack”.
Personer som använder longtail-nyckelord vet exakt vad de letar efter och är i allmänhet redo att köpa, vilket leder till mycket högre konverteringsfrekvenser.
Om du säljer iste med mango- och ingefärasmak i en 12-pack, använder du det sökordet för att få rätt kunder till din produkt.
Kortsiktiga färska sökord
Minns du när Spiderman: Into the Spider-Verse kom ut 2018? Detta är ett perfekt exempel på ett kortsiktigt färskt sökord. Som du kan se från den här grafen hade sökningar med termen ”Spiderman: Into the Spider-Verse” en signifikant ökning mellan november 2018 och augusti 2019.
Under den tidsperioden skulle det betraktas som ett kortsiktigt färskt sökord. Eftersom det inte längre är relevant är användbarheten av det sökordet ganska låg, men personer som använde de nyckelorden kan ha sett en explosiv tillväxt i visningar under den tidsperioden. Dessa söktermer är mest användbara för aktuella händelser för att locka till sig nya målgrupper.
Långsiktiga tidlösa sökord
Som den exakta motsatsen till kortsiktiga färska sökord är denna typ av sökord alltid relevant. Om du använder tidlösa sökord är det viktigt att se till att även ditt innehåll är tidlöst, eller att du anstränger dig för att hålla det uppdaterat.
Till exempel är användning av sökord som ”iste-recept 2012” begränsade till det år som du har identifierat. Ett tidlöst sökord skulle vara ”iste-recept”. Även om du kanske inte omedelbart får en hög trafikvolym med tidlösa sökord, tenderar de att ge en måttlig sökvolym med en hög konverteringsfrekvens.
Geo-targeting-nyckelord
Geo-targeting-nyckelord är några av de enklaste nyckelorden att använda och de är precis vad de låter som: sökord som är kopplade till ett specifikt grannskap, stad, stat eller land. Området du befinner dig i fungerar som de nyckelord du vill använda, som ”Los Angeles” eller ”Wisconsin”.
Du känner ditt område bäst, och dessa sökord är bra för små företag som vill locka lokalbefolkningen till sina produkter och tjänster.
Produktdefinierande sökord
Dessa sökord är relaterade till en specifik produkt. Till exempel, i stället för ”content marketing-lösningar” skulle det produktdefinierande sökordet vara ”DemandJump plattform”.
När folk letar efter produktdefinierande sökord är de vanligtvis redo att köpa eller redan bekanta med dina produkter. De kanske bara behöver lite extra information för att avsluta affären. Dessa kan också betraktas som varumärkesnyckelord.
Kunddefinierade sökord
Avsiktsinriktade nyckelord
När människor söker efter saker faller deras sökningar i allmänhet in i tre avsiktskategorier: informations-, handels- eller transaktionsrelaterad. Genom att använda sökord som riktar in sig på avsikten kan du se till att ditt innehåll nära matchar vad folk letar efter.
Med informationsrelaterad avsikt kan du använda den klassiska ”vem, vad, när, var, varför” -metoden när du skapar lärorikt innehåll. Handelsrelaterad avsikt är när användare menar allvar med att köpa en produkt eller tjänst. Att inkludera priser och specifikationsrelaterade sökord kan hjälpa till att fånga dessa sökare.
Med transaktionsrelaterad avsikt jämför människor vanligtvis för att hitta det bästa priset eller det bästa värdet, så användning av nyckelord som är förknippade med det konceptet kan hjälpa till.
LSI-nyckelord
LSI står för Latent Semantic Indexing (latent semantisk indexering) och är tematiska sökord som är förknippade med ditt huvudnyckelord. Om ditt huvudnyckelord är ”mango ingefära” kan dina LSI-nyckelord vara ”mango ingefära dryck”, ”mango ingefära iste”, ”iste frukt smaker” etc.
Dessa sökord är användbara för att fånga de olika sätten som människor söker efter samma sak. Människor använder en mängd olika sökord som alla är relaterade till ett ämne, och LSI-nyckelord kan hjälpa dig att fånga all den trafiken. Olika människor gör samma sak på olika sätt.
Relaterade vertikala nyckelord
Relaterade vertikala sökord liknar LSI-nyckelord genom att de är relaterade till de sökord du använder. Skillnaden är att relaterade vertikala sökord är mer som kusiner än en direkt ättling till huvudnyckelordet.
Till exempel, med ”mango ingefära iste” kan ett relaterat vertikalt sökord vara ”koffeinhaltiga drycker” eller ”grossist iste”.