Är det värt att skapa separata lokala landningssidor för olika platser? Här är vad du behöver veta.
Platslandingssidor får inte tillräckligt med respekt.
Du sätter upp dem med ditt namn, adress, telefonnummer och öppettider. Kanske bäddar du in en Google-karta för vägbeskrivningar.
Kanske skriver du någon copy som ingen kommer att läsa, och om du har flera platser upprepar du samma copy på varje sida och ändrar bara platsnamnet.
Om du känner dig kaxig sätter du en ’Call To Action’ på det – kanske.
Du sätter upp den, sedan glömmer du den.
Och gissa vad? Det fungerar faktiskt ganska bra för lokal SEO.
Jag menar, vad mer vill en potentiell kund ha från en platssida? Kanske en tidsbokningsfunktion?
Men vem bryr sig om kunden? Vi självbelåtna SEO-typer vet alla att Google är vår kund nummer ett.
Så, vad vill Google ha från en platssida? Låt oss först börja med grunderna.
Vad är syftet med en platssida?
Jag fattar inte att jag måste förklara detta, men ChatGPT kommer inte att träna sig själv. (Jag tror åtminstone inte att det kommer att göra det.)
För återförsäljare finns platssidor i fyra grundläggande typer:
Platsinformationssida
Detta representerar vanligtvis den fysiska platsen för ett företag (t.ex. SideTrack Bar & Grill på 30 W. Angela St. Pleasanton, CA 94566).
Platstjänst/avdelningssida
Detta representerar vanligtvis en specifik tjänst eller avdelningskategori som är tillgänglig på den fysiska platsen (t.ex. SideTrack Bar & Grill Catering).
Stadssida
Detta representerar vanligtvis staden (duh) där olika fysiska platser finns (t.ex. Pleasanton, CA),
Stat eller regionssida
Detta representerar vanligtvis staten eller regionen (duh2) där olika fysiska platser finns (t.ex. Kalifornien).
Beroende på din bransch kanske du också vill överväga regionssidor (eller kommuner, provinser, prefekturer eller vilken nomenklatur ditt specifika land använder).
Till exempel kan advokater som är specialiserade på lagarna i en viss region tycka att det är användbart att skapa en sida för denna, om det är relevant.
Det finns sannolikt oändligt många andra alternativ, men dessa är de viktigaste som 99% av er med platsbaserade företag måste överväga.
För serviceområdeföretag (’service area businesses’, SABs) är det i princip samma inställning, förutom att du kan vilja skapa ytterligare stadssidor för de olika områdena du betjänar (t.ex. Rörmokare i Livermore, CA, Rörmokare i San Ramon, CA, o s v).
Detta hjälper dig att rikta dessa frågor på de lokala organiska sökmotorresultatsidorna (SERP) – de resultat som vanligtvis visas under/ovanför lokala paket – och de kan hjälpa din Google Business-profil (GBP) att vara mer relevant för frågor för dessa områden.
Varför är platssidor viktiga för SEO?
Trots sin enkelhet kan platssidor spela en stor roll i SEO för varumärken.
Det finns två grundläggande typer av sökningar som dessa sidor är skräddarsydda för:
Varumärkessökningar
Dessa är kanske de viktigaste sökningarna att visas på Google för.
När en sökare frågar [Starbucks], [Starbucks nära mig] eller [Starbucks Pleasanton] vill Google vanligtvis visa en platssida för det varumärket.
Om du inte har en sida för den specifika platsen kan Google visa din startsida, en stadssida i närheten eller kanske en sida för en tredje parts webbplats som en lokal företagskatalog som använder ditt varumärke, plus platsen för SEO-syften.
Och naturligtvis finns det alla typer av relaterade sökningar som Starbucks öppettider, Starbucks adress, o s v.
Icke-varumärkesrelaterade lokala sökningar
Det här är de pengarelaterade sökningarna där du kan locka potentiella kunder som kanske aldrig har hört talas om dig – eller tänkt på dig för den specifika frågan.
Överväg sökningar som [pizza], [pizza nära mig], [bästa pizzan i Pleasanton], o s v. Företag med en enda plats kan ofta rangordna dessa sökningar med enbart sin startsida, som i princip fungerar som en platssida.
Men företag med flera platser behöver vanligtvis en sida för den specifika platsen för att rangordna dessa värdefulla frågor i de organiska resultaten.
Länkar
Förutom hemsidan är platssidor vanligtvis den bästa källan till en webbplats externa länkar. Många lokala företagskataloger länkar till dessa (’local citations’) och de tenderar att samla bakåtlänkar från lokala mediesajter och andra över tid.
De kan sedan sprida länkens magi över hela webbplatsen.
Hur påverkar platssidor lokala paketrankningar?
Detta är ganska enkelt. Om du har en Google Business-profil (GBP) som länkar den till en platssida för det område där du försöker att ranka är det en kritisk rankningsfaktor för lokala paket.
Jag har gjort massor av tester där vi ändrade länken till att gå till en sida som inte var inriktad på den stad vi ville ranka i, och lokala paketrankningen drabbades. När vi bytte tillbaka, återhämtade sig rankningarna.
Det är viktigt att notera: din startsida kan ha mer platssidemagi än din platssida för en viss plats, så du bör testa vilken som fungerar bäst för GBP.
Och som nämnts ovan, att ha en sida för ett visst serviceområde kan hjälpa dig att ranka för sökningar för dessa serviceområden.
Vilka är de grundläggande elementen på en väloptimerad platssida?
Namn, adress, telefonnummer (på engelska: NAP)
Din plats företagsnamn, adress, telefonnummer och öppettider. Se till att namnet och all annan information du använder på den här sidan matchar informationen om ditt företags GBP.
Förra året tittade vi på 100 000 SERP:ar och fann att sidor på lokala katalogsajter som exakt matchar företagsnamnet och annan information på de relevanta GBP:erna tenderade att överträffa de som har delvisa eller inga matchningar.
Strukturera dina data
Märk upp alla NAP-element, namn, adress och telefon i Lokala Företag-schemat. Det finns ett antal specifika affärskategorischeman, så om det finns något mer riktat för ditt företag, vill du använda det.
För varumärken med flera relaterade varumärken (t.ex. IHG, Holiday Inn, Holiday Inn Express o s v) bör du bekanta dig med organisationsschemat för att hjälpa våra robothärskare att reda ut saker på rätt sätt.
Och glöm inte brödsmulor som länkar upp till överordnade stads- och regionsadresser markerade med Brödsmulsschema.
Använd riktade metadata
Sidans titeltagg och H1 bör helst rikta in sig på företagsnamn och plats (t.ex. Starbucks Pleasanton, CA)).
Du kan absolut testa att lägga till ytterligare inriktning för att se hur det påverkar prestandan (t.ex. Starbucks Coffee i Pleasanton, CA, Starbucks Coffee nära Pleasanton, CA).
Vår forskning tyder på att utanför målkategorin (t.ex. kaffe) är staden det viktigaste elementet som ska inkluderas i titeltaggen för nära mig-sökningar – sedan eventuell region.
Att använda ordet nära verkar hjälpa, men marginellt. Ändå kan ett extra klick på 1-2% inte skada, eller hur?
Engagemang immateriella tillgångar
Engagemen är en av de luddigare av de många luddiga SEO-faktorerna.
Så tänk på vad en potentiell kund kan behöva för att uppleva en platssida som användbar.
Call-to-action (CTA), som möjligheten att göra online-möten, beställa något online o s v, skickar sannolikt positiva signaler till Google om användbarheten av platssidan.
Avancerad SEO för platssidor
Det här är inte spjutspetsteknologi, så när jag säger avancerad menar jag egentligen SEO-taktik för någon som på något sätt fick resten av organisationen att gå med på att prioritera uppdateringar till platssidorna som alla glömde att vi ens hade.
Här är några saker som vi har sett fungera över tid. Dina resultat kan förstås skilja sig åt:
Optimerad copy
Det är helt okej att börja med ett grundläggande block av copy med ett sök och ersätt för platsnamnet/staden som förklarar vad ditt företag erbjuder.
Det är relativt billigt och enkelt, och du kan alltid gå tillbaka och uppdatera copyn senare. Se vad det ger dig innan du spenderar mer tid eller pengar på det.
Med detta sagt tenderar vi att se mer riktad copy överträffa förekomster av att använda samma copy på varje sida. Jag minns en klients webbplats som inte rörde sig i rankningar i sex månader tills vi uppdaterade copyn på platssidorna till att vara unik.
Som med all SEO, försök att testa detta i liten skala innan du gör en större investering.
Förhoppningsvis säger det sig självt, men jag säger det: att använda fraser som är relevanta för det ämne du riktar in dig på i din copy kan aldrig skada.
Vissa företag kan också dra nytta av att lägga till intressanta platser (’points of interest’, POIs) till copyn. Till exempel söker folk ofta efter hotell med variabler som nära flygplatsen.
Så att lägga till dessa fraser och intressanta platser på dina platssidor kan göra din sida mer relevant för dessa frågor samtidigt som det förbättrar relevansen för målstaden.
Det är ett fint sätt att säga att eftersom du nämner JFK Airport kan Google tro att du är relevant för den stora stadsdelen Queens, NY. Att nämna de grannskap du verkar i är också bra.
Länka till närliggande platser
Företag med flera platser bör länka till närliggande platser (avståndet beror på vad du tycker är bäst för kunderna) från sina platssidor.
Det finns två goda skäl förutom kundens bekvämlighet att göra detta:
- Ju fler platser du har, desto svårare är det för Googlebot att hitta dem, så att länka till dem från dessa sidor skapar fler skäl för Googlebot att genomsöka dem.
- Att lägga till de andra platsnamnen i copyn av platssidan kan göra det mer relevant för Google. Till exempel, om det finns en länk till Starbucks Livermore på Starbucks Pleasanton-sidan, kan frasen Livermore ge Google mer förtroende för Pleasanton-platsen, eftersom Livermore är nästa stad brevid.
Använd aktuellt relevanta bilder och videoklipp
Eftersom dessa ringa platssidor inte får någon respekt till att börja med, publiceras de ofta endast med copy.
Men kolla in det här: Vi har funnit att för vissa nischer kan enbart att lägga till relevanta bilder på sidorna hjälpa till med rankningsförbättringar.
Till exempel, om du har en lastbilschaufförsskola, överväg att lägga till en bild av en person som kör en lastbil (duh3). Om du är renoverare kan du kanske lägga till några bilder av de senaste projekten.
En bra tumregel är att titta på de högst rankade sidorna i det lokala paketet för din sökningoch se till att du har lika bra, om inte bättre, bilder och/eller videoklipp på din platssida.
Använd Googles Vision API för att säkerställa att den förstår vad din bild handlar om.
Länk till produkt-/tjänstekategorisidor
Förra året tittade vi på lokala paket med 10 000 000 sökord för 40 e-handelskategorier på 5 000 amerikanska marknader (de saker vi gör för SEO…).
Ett av våra viktigaste resultat var att platssidor som länkade till kategorisidor (t.ex. Target.coms Dublin, CA-sida som länkar till dess videospelskategorisida) tenderade att överträffa de webbplatser som inte gjorde detta.
Denna enkla taktik kan ha en betydande inverkan.
Välj de kategorier du vill prioritera och länka på.
Lägg till lokala recensioner
Att lägga till ett flöde av kundrecensioner på dessa sidor, särskilt om recensionerna är från sidans målområde, kan ofta förbättra resultatet.
En av mina teorier är att ett regelbundet uppdaterat recensionsflöde ger Google en bra anledning att besöka sidan ofta och prioritera den.
Innan du implementerar detta, var noga med att lära dig så mycket du kan om Googles guide till användarrecensioner och dess regler för att märka upp egennyttiga recensioner.
Obs: Jag har sällan sett en webbplats straffas för att bryta mot dessa regler, men du kanske inte vill vara ”Patient Noll” för den här.
Möt teamet!
Vi gjorde nyligen ett projekt för ett flyttföretag där vi observerade att många av de bäst rankade sidorna på deras marknader hade bilder av det lokala teamet.
Enligt min vän Carrie Hill från Sterling Sky,
Varje gång någon går in i en kunds hus, bil eller företag rekommenderar jag att du sätter medarbetaransikten på webbplatser, bekräftelser och påminnelser.
Diskbänken
Andra saker som kan vara vettiga på dina platssidor och förbättra engagemanget inkluderar:
Välgörenhet och samhällskontakter.
Lokala sponsringar.
Anställnings- och karriärsinformation.
Prisinformation (märkt med prisschema, förstås).
Företagslicens/försäkringsinformation.
Sociala bevis och förtroende-signaler som Swedac-ackreditering för varje plats och/eller utnämnd till Bästa Boba Butiken i Pleasanton!
Använd Google Merchant Center-data för att öka konverteringar
Om du kör produktannonser (’product listing ads’, PLAs) har du förmodligen massor av data i Google Merchant Center som kan ge dig tips om hur du kan förbättra konverteringar på dina platssidor.
Sammanfattat: Kontrollera ditt Google Merchant Center (GMC) för att se vilka produkter som får de högsta visnings- och klickfrekvenserna (’click-through rate’, CTR) när de är anslutna till din GBP i SERP:erna.
Detta kan hittas i rapporten ’Local Surfaces’. Dessa produkter bör visas på den relevanta platssidan.
Google visar dig att människor redan är intresserade av dem.
Vad gör jag inte med platssidor?
Under det senaste decenniet eller två har vi provat i stort sett allt du kan tänka dig med dessa saker. Här är några saker du bör vara försiktig med:
Onödig plats + servicesidor
Vi har sett många varumärken lansera plats + tjänste-/avdelningssidor länkade från platssidan. Till exempel har Home Depot dessa sidor för hemtjänster, uthyrning av lastbilar och dess trädgårdscenter.
Det finns gott om bra icke-SEO skäl att ha dessa sidor. Om du funderar på att hyra en lastbil kan det vara till hjälp att ha en specifik sida om att hyra en lastbil i din stad.
Men var tydlig med att detta ofta inte kommer att vara ett nettospel för ny trafik.
Varför säger jag det här?
Därför att, efter att ha tittat på organiska trafikdata till tiotusentals plats- + tjänstesidor, har vi observerat att för den mesta tiden är 90% av den organiska trafiken till dessa sidor varumärkestrafik, och de är sannolikt kannibaliserande sökningar du redan fick.
Detta är inte fallet i alla situationer, och det kan vara värt att rulla ut dessa bara för att förbättra konverteringar.
Men du bör vara medveten om att de kanske inte är nettopositiva när det gäller organisk trafik, och de kan till och med ha negativa SEO-effekter på grund av en ökning av antalet tunna webbadresser på webbplatsen.
I ett fall hade vi en klient med cirka 100 000 webbadresser som lanserade dessa sidor, vilket skapade cirka 1 000 000 nya webbadresser. Gissa hur bra det gick.
Vår tumregel är att om en avdelning eller service kan få en GBP kan det vara värt att skapa en lokal sida för SEO-ändamål. Detta gäller förstås inte alla fall.
Platssidor utan plats
Vi arbetade nyligen med en återförsäljarwebbplats som skapade sidor för städer som var nära deras platser, men där de inte hade några platser.
Sidorna såg ut som alla andra platssidor, men istället för att presentera NAP-information för en relevant plats, länkade den till de närliggande platserna.
Detta var en nationell webbplats, så de hade över 130 000 av dessa. Och naturligtvis fick de nästan noll organisk trafik.
För SABs är denna taktik nödvändig om du vill rangordna utanför din fysiska plats område (mer om det om ett ögonblick). Men det verkar som om, för sökningar som antyder att den som söker letar efter en fysisk plats, att Google inte vill visa dig dessa typer av platslösa sidor.
Åh, och gör det inte värre genom att skapa lokala sidor för varje varumärke du innehar (t.ex. /ca/pleasanton/flaming-hot-cheetohs). Denna klient hade cirka 500 000 av dem och, du gissade det, nästan ingen organisk trafik.
Akta dig för platssidor med tunt innehåll
En vanlig taktik för serviceområdesföretag eller SAB:er är att skapa massor av platssidor för de områden de servar.
De kan till och med göra innehållet på dem super unikt.