Upptäck de olika typerna av innehållskonflikter och hur man löser dem för att optimera din webbplats för bättre sökmotorrankning.
Vill du veta vad kannibalisering av innehåll kan kosta dig och hur du kan bekämpa det effektivt?
Den 28 juni modererade jag ett webbseminarium med sökexperterna Jon Earnshaw, Chief Product Evangelist och Sophie Moule, Head of Product & Marketing på Pi Datametrics.
Earnshaw och Moule visade olika typer av innehållskonflikter och hur man löser dem för att optimera sin webbplats för bättre sökmotorrankning.
Här är en sammanfattning av webbinariet. Fyll i formuläret för att komma åt hela presentationen.
Vad är kannibalisering av nyckelord?
Kannibalisering av nyckelord är när olika webbsidor försöker rangordna för samma sökord. Detta kan göra det svårt för Google att bestämma vilken sida som ska visas i sökresultat.
Detta kan orsaka kannibalisering om Google inte kan skilja på vilket innehåll som ska prioriteras.
Det här problemet handlar om nyckelord, inte webbadresser. Det betyder att en sida kan konkurrera med en annan för samma nyckelord på din webbplats.
Huvudtyper av kannibalisering
Det finns olika typer av kannibalisering:
- Intern
- Internationell
- Underdomän
Men idag kommer vi att fokusera på intern kannibalisering.
99 % beror kannibalisering av dina sidor på en av dessa fyra orsaker:
- Överlappande tema
- Auktoritetsinjektion
- Dålig intern länkning
- Icke-kontextuell optimering
Hur man identifierar olika typer av kannibalisering
Så här upptäcker du de vanliga typerna av kannibalisering:
- Misstänkt flöde – Intern länkning sorteras inte ut, kapitalisering
- Innehållsutveckling – Motstridiga sidor på grund av innehåll som rykten, utgåvor och granskningsartiklar
- Inline-konflikt – Motstridiga sidor baserade på söktermer
När du har identifierat typen av kannibalisering kan du fixa det.
Hur man fixar kannibalisering
Du kan fixa kannibalisering genom olika strategier:
- Nedgradera teman genom att ändra titeln och sedan öka med länkar
- Slå samman 301-sidor eller slå samman två sidor till en
- 301-omdirigera äldre innehåll till din valda plats
- Länka till den sida som du vill ska vara platsen
- Noindex / arkivinnehåll som konkurrerar
- Skapa navsidor
Hur man övervakar kannibalisering
När du har löst problemet är det viktigt att övervaka kannibalisering av nyckelord dagligen genom att effektivt spåra:
- Alla webbadresser
- Topp 100
- Alla rivaler
- Det förflutna
Viktiga slutsatser
- Du kommer att ha kannibalisering
- Den fungerar på nyckelordsnivå
- Du måste fatta beslutet
- Det kan förhindras