Googles John Mueller talar ut om de som försöker lura Google med falska användare och LinkedIn-profiler.
Googles John Mueller uttryckte i en serie tweets sina tankar om SEO-experter som skapar falska användare för recensionssidor, inklusive falska LinkedIn-profiler. Enligt honom lurar man sig själv om man tror att det inte är märkbart.
Användning av falska LinkedIn-profiler för att verka legitim
AI används för att hitta miljontals falska LinkedIn-konton varje år.
En affiliate-marknadsförare som använder sig av falska LinkedIn-konton för sina författarbiografier sade:
För mig som affiliate-marknadsförare var användandet av falska LinkedIn-konton ett effektivt sätt att skapa trovärdighet åt mina författare.
Under de senaste månaderna har LinkedIn stängt av 90 % av mina konton.
Tyvärr måste jag nu hitta ett annat sätt att öka trovärdigheten hos mina författare och få dem att se legitima ut.
Falska LinkedIn-profiler är så pass populära att de till och med kommer upp som sökförslag på Google.
Falska recensioner av Googles företagsprofiler
Google stämmer en marknadsförare som ska ha skapat och sålt falska recensioner av Googles företagsprofiler, samt falska företagswebbsidor.
Tidigare i år meddelade Google att de använder maskininlärningsmodeller för att upptäcka falska företagsprofiler och recensioner.
Google meddelade hur de hittar falska företagsrecensioner:
Vi har länge använt artificiell intelligens för att kunna upptäcka potentiellt missbruk, och vi fortsätter hela tiden att utveckla denna teknik.
Förra året lanserade vi en viktig uppdatering av våra maskininlärningsmodeller som hjälper oss att identifiera nya missbrukstrender mycket snabbare än tidigare.
Google kunde på detta vis ta bort 115 miljoner omdömen och blockera 20 miljoner försök att skapa falska företagsprofiler.
De tar alltså sökandet efter falska omdömen och profiler på stort allvar.
John Mueller om falska profiler
Med tanke på hur skicklig Google är på att hitta falska konton och recensioner är det rimligt att Googles John Mueller hävdar att Google känner till dem.
Han kommenterade i en rad tweets:
Att skapa fiktiva personer till din recensionssida är pinsamt, även om det är med hjälp av falska LinkedIn-konton.
Det är fantasilöst att kopiera Youtube-recensioner från andra för att skapa en egen.
Att skicka in den som en rankningsfråga under kontorstid, ehm, vad vill du att vi ska säga?
För att vara helt ärlig skulle detta inte vara ett problem om man bara gjorde allt i sitt eget namn. Det räcker med att en enskild person driver en hemsida, man behöver inte ha flera falska användare.
När någon frågade hur ett enmansföretag kan vara trovärdigt, svarade Mueller:
Du förlorar all trovärdighet när det kommer fram att du driver en falsk verksamhet. Och till alla er som tänker ”jag gör ett så bra jobb att det inte märks”, ni lurar er själva.
Vad vill du att jag ska säga? Bär en bricka och skaffa visitkort? Du får trovärdighet genom att göra ett bra jobb.
Att fejka det räcker alltså inte?
John Mueller kanske har rätt i att de som tror att de kan komma undan med förfalskningar lurar sig själva.