CEsökmotoroptimeringEn viktig guide till SaaS-länkbyggnad

En viktig guide till SaaS-länkbyggnad

Innehållsförteckning

Länkbyggnadstekniker för SaaS-industrin som omfattar gästinlägg, konkurrentlänkåtervinning och länkutbyten.

Länkbyggnad har blivit avgörande för varumärken inom SaaS (Software as a Service).

Ett framgångsrikt initiativ för länkbyggnad kan explosivt öka organisk synlighet.

Men SaaS-länkbyggnad kräver ett unikt tillvägagångssätt.

I den här artikeln visar vi dig hur det skiljer sig från andra branscher. Dessutom behandlar vi några av de specifika utmaningar och möjligheter som det erbjuder. Jag kommer också att reda ut åtta länkbyggnadstekniker som är populära hos SaaS-företag just nu.

Slutligen kommer jag att ge en guide till implementering, som hjälper dig att starta ett framgångsrikt SaaS-länkbyggnadsprogram. Jag inkluderar till och med exempelmål och nyckelresultat (OKR).

Efter att ha läst den här artikeln kommer du att kunna se till att dina länkbyggande insatser är effektiva.

Men allt börjar med grunderna.

Grunderna i SaaS-länkbyggnad

Inom SaaS fokuserar länkbyggnad på att skapa kvalitativt och informativt innehåll som bloggare och utgivare värdesätter.

Detta innehåll kan innehålla kundstudier, appdata, produktjämförelser, funktionsrelaterat innehåll, kundundersökningar och biografier eller citat.

Detta har blivit mycket populärt eftersom bloggare och utgivare vill ha källor som förbättrar upplevelsen för sina läsare.

Länkbyggnadstekniker som är effektiva omfattar nu gästinlägg, konkurrentlänkåtervinning, marknadsföring av innehåll på sociala medier och länkutbyten.

Länkbyggnadens inverkan på SaaS-företag

Bakåtlänkar kan avsevärt öka ett SaaS-företags organiska synlighet, sökordsrankning, online-rykte, demoförfrågningar, leads och försäljning.

Bakåtlänkar med användbart innehåll kommer att öka synligheten för sökord både upptill och nedtill i marknadsföringstratten.

Låt oss titta på fallet med SaaS-varumärket Toast, som ökade sin trafik till över 600 000 månatliga träffar genom strategisk SEO, innehållsmarknadsföring och tillväxt av länkprofil. Detta exempel visar vikten av att fokusera på att bygga länkar till användbart innehåll.

Fallundersökning

Toast, ett mångsidigt försäljnings- och ledningssystem, vänder sig till olika livsmedelsanläggningar, inklusive restauranger, barer, food trucks och hotellrestauranger.

Trots många korta nyckelord som registrerar låga till medelstora sökvolymer har Toasts organiska synlighet och trafik konsekvent visat förbättring. Från och med juni 2023 överstiger dess genomsnittliga organiska klick 600 000 månatligen (Ahrefs).

Många nyckelord som ett SEO-proffs kan prioritera registrerar hur som helst låga sökvolymer.

POS-system, till exempel – den bästa produktrelaterade söktermen – får endast 33 100 genomsnittliga månatliga sökningar från och med juni 2023, enligt Google Keyword Planner.

För att uppnå sina trafiktillväxtmål måste Toast därför rikta in sig på ett betydligt bredare utbud av nyckelord.

En korrelation är uppenbar mellan trafiköverlappning och antalet hänvisande domäner i Ahrefs översiktsrapport.

Top Pages-rapporten avslöjar att de mest trafikerade sidorna mestadels finns i undermappen /blog, tillsammans med/restaurant-pos och några pengasidor (dvs. sidor med hög konvertering).

Av dessa toppsidor genererar vissa en hel del länkar men lite trafik. Detta är synnerligen viktigt.

Dessa sidor rankar för nyckelord som journalister eller bloggare använder för att hitta artikelresurser – vilket genererar länkar utan uppsökande verksamhet.

Ytterligare granskning av Best by links-rapporten visar att bloggartiklar, statistikartiklar och branschrapporter får flest länkar.

Denna undersökning avslöjar flera viktiga insikter:

  • Ihållande länkbyggnad kan över tid indirekt öka rankningen.
  • Att förbättra länkar till länkbara tillgångar kan höja rankningen på andra sidor.
  • En grundlig utvärdering av topprankat innehåll på sökmotorer avslöjar att även om dessa sidor inte har många direktlänkar kan deras rankning påverkas av länkprofilerna på andra sidor.
  • Ser man till enskilda sidor tenderar statistik- och forskningsinnehåll att generera fler länkar än andra typer.

Denna typ av tillväxt är möjlig i verksamhetstyper som inte faller inom SaaS, men det finns skillnader.

Länkbyggnad inom SaaS vs övriga branscher

Förklaring av de unika aspekterna av B2B SaaS-länkbyggnad

Med tanke på deras engagemang i innovativa tekniker och lösningar kan dessa företag generera tekniskt och högkvalitativt innehåll inom ett stort antal ämnen, vilket kan tilltala ett brett spektrum av nischwebbplatser.

Allmänt webbplatsinnehåll kan innehålla:

  • Konkurrentjämförelsesidor
  • Integrationssidor
  • Ordlistor
  • Produktbeskrivningssidor

Informationsinnehåll i lång form kan innehålla:

  • Demonstration av programvaran i en vertikalt inriktad fallstudie
  • Studier med datadrivna insikter från din användarbas
  • Länkbara innehållstillgångar för branschsammanfattningar för direkta konkurrenter eller branschinfluencers
  • Fallstudier eller undersökningar av hur kunder löser problem med ditt verktyg

Till exempel Linktree-studien av Ahrefs och Toasts statistiska sammanfattningsartikel, som genererade 360 unika hänvisningsdomänlänkar.

Unika utmaningar för B2B SaaS

SaaS kommer med flera utmaningar som kan bromsa framstegen när det gäller att bygga en stark länkprofil, särskilt inom B2B. Några viktiga är:

  • Komplexa ämnen: Att skapa länkvärdigt innehåll kring tekniska eller komplexa ämnen är utmanande. Ämnena kräver vanligtvis en ämnesexpert (SME) för innehåll och ibland för länkbyggnad.
  • Nischmålgrupper: SaaS kan ha en mycket specifik målgrupp, vilket gör det svårt att hitta gemenskaper och konversationer kring ämnet online. Ämnena och uppsökningsstrategin bör vara mycket relevanta och målinriktade för att nå ut.
  • Begränsade bakåtlänkningsmöjligheter: Ju smalare nisch, desto färre länkmöjligheter tenderar att vara tillgängliga. Detta är ofta en stor utmaning, men som du kan se från Toast-exemplet ovan kan SaaS-företag bredda innehållsämnen för att locka ett brett spektrum av ämnen för webbplatser.

6 Populära länkbyggnadstekniker för B2B SaaS

Var och en av dessa sätt att bygga SaaS-länkar har sina egna unika processer för att välja målsidor, listbyggnad, uppsökningsmetoder och mallar.

Kontextuell gästbloggning

Att gästblogga avser praxis att skriva och publicera innehåll på externa webbplatser eller bloggar. Denna strategi hjälper inte bara till att etablera din auktoritet i din bransch, utan ger dig också möjlighet att tjäna högkvalitativa bakåtlänkar från välrenommerade webbplatser.

Att hitta dessa möjligheter är den enklaste av alla tekniker. En enkel process är:

  • Sök på Google, eller ditt favoritverktyg för listbyggnad, med ett sökkommando: {keyword} intitle:contributor. Byt ut contributor mot guest contributor, gästblogg, skriv åt oss eller någon annan variant.
  • Skapa en bulklista och ladda sedan upp den till Ahrefs Batch Analysis-verktyg. Exportera listan för att filtrera efter DR och hitta de mest auktoritativa och relevanta målgrupperna först.
  • Bygg ut din bio för att visa expertis inom webbplatsens nischer.
  • Gör en sökning på målwebbplatserna efter innehållsluckor.
  • Skapa en unik artikelpitch med tre ämnen.

Sociala annonser för länkbart innehåll

Denna metod annonserar det bästa och mest delbara innehållet med en nischpublik genom remarketing eller lookalike-målgrupper. Även om länkarna från annonserna inte ger mycket värde kan en bra länkbar tillgång börja bygga länkar naturligt om den delas med rätt målgrupp.

Detta kan innehålla:

  • Remarketing på Facebook, Twitter eller LinkedIn
  • Reddit-nischannonser
  • Lookalike-målgrupper av dem som engagerar sig mest med ditt innehåll

Ett exempel som jag ser ofta, antagligen eftersom jag läser deras blogg eller är en lookalike-målgrupp, är Ahrefs annonser för en artikel om informationsarkitektur.

Även om Ahrefs säkert har fallstudier eller unika data som är mer länkbara, kan ett enkelt ämne ibland vara det mest relevanta för nischen.

Passiv PR för ledning och teammedlemmar

En populär metod i SaaS just nu är att svara på frågor och tillhandahålla ämnesexperter (SME) som källor för bloggare och journalister.

Nya verktyg dyker upp i passiv PR, men många av dem verkar komma direkt från HARO. Här är några unika nätverk som är bra utgångspunkter för att forska och pitcha.

  • HARO: Help a Reporter Out
  • #journorequest
  • Terkel
  • Quoted
  • SourceBottle

Konkurrent nämner länkar

Att tjuvjaga en konkurrents länkprofil är en av de mest tillfredsställande uppgifterna i SEO – i många situationer är de lättare att säkra.

Hitta konkurrenters bakåtlänkar antingen genom att göra en artikelsökning på Google eller kontrollera konkurrentens bakåtlänkar i Ahrefs eller majestic.com.

Här är några artikeltyper att söka efter som med stor sannolikhet också kommer att länka till ditt innehåll.

  • Alternativa produkter: En artikel om alternativ till en konkurrents produkt
  • Listartiklar: Lista dina konkurrenter som inte listar ditt varumärke
  • Bara allmänna omnämnanden av konkurrenter i informativt innehåll

Resurslänkar

En resurssida är en webbsida som innehåller användbara länkar och resurser, vanligtvis inom en specifik bransch eller intresse. Även om gammaldags sidor med en länklista fortfarande finns, kan SaaS-företag hitta en hel del programvarulistartiklar och resursartiklar.

Detta HubSpot-exempel är en typisk resurslistartikel. Om du verkligen har en värdefull resurs kan kontakt med författaren eller webbplatsen ge en mycket värdefull länk utan att innehållsproduktion behövs.

Hitta dessa med en enkel variant av följande sökkommando:

Intitle:{keyword} and (intitle:best OR intitle:resource OR intitle:top)

Ömsesidigt länkutbyte

Vad gäller länkbyggnad för SEO hänvisar länkutbyte till en praxis där två eller flera webbplatser ömsesidigt är överens om att marknadsföra varandras länkar på sina respektive webbplatser.

Men vissa företag gör också ett trevägs-/A-B-C-länkutbyte som involverar 3 eller fler webbplatser. Så här fungerar det:

  • Webbplats A länkar till webbplats B
  • Webbplats B länkar till webbplats C
  • Webbplats C länkar tillbaka till webbplats A

Det är värt att notera att överdrivet länkutbyte kan bryta mot Googles riktlinjer för länkspam.

Men att implementera dessa tekniker är den svåra delen.

Implementera en framgångsrik länkbyggnadskampanj

Konsekvens i länkbyggande

Det är mycket viktigt att ha konsekvens och ett långsiktigt fokus. Även om generering av några länkar till en kommersiell sida kan rangordna den snabbt, kommer byggandet av flera länkar under ett konsekvent schema i de flesta scenarier att driva större trafiktillväxt över tid.

Det är viktigt att konsekvent övervaka prestandan för dina bakåtlänkar och optimera dina strategier efter behov.

Detta är en bra övergång till att diskutera data i länkbyggande.

Spårning och analys

Hur du analyserar data kan döda eller utöka ett program. Detta innebär att val av rätt nyckeltal (KPI) kan avgöra om programmet var framgångsrikt eller ett misslyckande.

Mätvärden för att utvärdera ett program inkluderar:

  • Antal länkar: Kan du ens få länkar från kampanjen? Kontrollera antalet länkar direkt och indirekt byggda från kampanjen. Indirekta länkar rullar in efter att kampanjen är klar, men latenta länkar kommer in på grund av alla kampanjer.
  • Webbplatskvalitet: Kvalitet handlar om huruvida webbplatsen kommer att förbättra rankningen.
  • Ökning av organiska visningar: Övervaka de organiska visningarna med Google Search Console (GSC).
  • Liten rankningsförbättring: Att flytta nyckelord från lågrankade positioner till sida två i Google är en ledande indikator på att länkarna fungerar.
  • Tertiär innehålls-/sökordsranking: Många gånger kommer sökordsranking att förbättras för sidor och sökord som inte är riktade men är i samma kluster av innehåll eller sökordsämnen.
  • Mål-URL-huvudrankning: Flyttar huvudnyckelorden till en position på första sidan?
  • Klustersynlighetspoäng: Ett synlighetspoäng är ett poängsystem som poängsätter en webbplats baserat på en viktad nyckelordsranking. Hur många nyckelord rankas över kategorin för en aktuell nyckelordskategori eller kluster?

Datadriven optimering

Jag gillar att använda mål och nyckelresultat (OKR), vilket är ett målsättningsramverk som hjälper organisationer att sätta utmanande mål med mätbara resultat. Här är två exempel på OKR:er för länkbyggande.

OKR 1

SEO-mål 1: Upprätta en konceptvalidering med ett pilotprogram som visar förmågan att bygga relevanta länkar för befintliga produktlinjer och målgrupper.

Nyckelresultat:

  1. Identifiera 10+ högt auktoriserade, branschrelevanta webbplatser att rikta in dig på med bakåtlänkar.
  2. Skapa och publicera en högkvalitativ länkbar tillgång.
  3. Skaffa fem eller fler bakåtlänkar från olika domäner för att förbättra aktuell relevans.

Optimering baserad på prestanda:

Resulterade kampanjen i mer än 10 länkar? Om inte, analysera sedan presentationen, källförfattaren och innehållets relevans för den publiken. Testa nya författare i företaget, med hjälp av chefer eller C-suite.

OKR 2

SEO-mål 2: Utöka webbplatsens aktuella relevans runt X-nyckelord/-ämneskluster för en ny produktlansering.

Nyckelresultat:

  1. Skapa innehållsstudier, guider och instruktionsdokument runt X-ämnet.
  2. Säkra tre till fem länkar från en nisch i X-kategorin.
  3. Öka organisk synlighet för X-nyckelordskluster med 10 %.

Optimeringar baserade på prestanda:

Om ingen ökning av organisk synlighet infinner sig, utvärdera hur användbart innehållet är och jämför det med topprankat innehåll för samma sökord.

Avrundning

Genom att studera framgångsrika fall som Toast och förstå de unika aspekterna av länkbyggnad i SaaS-branschen kan du designa och implementera ett mycket effektivt länkbyggnadsprogram.

Dessutom kan ditt SaaS-företag växa och frodas i det digitala rummet genom att använda populära tekniker som gästbloggar, influencer-marknadsföring och konkurrentlänkbyggnad.

Kom bara ihåg att nyckeln till en framgångsrik länkbyggnadskampanj är konsekvens, regelbunden innehållsproduktion och kontinuerlig relationsbyggnad.

Tillsammans med effektiv spårning, analys och datadriven optimering kan din SaaS-verksamhet växa avsevärt.

error: Innehållet är skyddat

CE