CEöversättningsbyråAmazon hånas på grund av knapphändig översättning vid lansering av den svenska hemsidan

Amazon hånas på grund av knapphändig översättning vid lansering av den svenska hemsidan

Innehållsförteckning

I samband med att Amazons svenska hemsida lanserades i onsdags hånades företaget för den knapphändiga översättningen som resulterat i förolämpande produktbeskrivningar.

Teknik- och e-handelsjätten som nu gör sitt intåg på den nordiska marknaden förväxlade de argentinska och svenska flaggorna, felmärkte stekpannor som kvinnoartiklar.

Den nya hemsidan, Amazon.se, verkar ha fallit offer för en knapphändigt utformad översättningsalgoritm när man brottats med flerfaldiga betydelser av engelska ord i samband med lanseringen.

Ett videospel, ’The Legend of Zelda: Breath of the Wild’, översattes till ’Vildens andetag’, medan racingspelet ’Need for Speed Payback’ salufördes som ’Behöver du fart: återbetala’.

Ett annat spel, ’Watch Dogs 2’ översattes till ’Titta på Hundar 2’, medan ’Star Wars Battlefront 2’ blev ’Stjärnkrig: Batterifront’.

Samtidigt översattes en Airfix-byggsats med ryska infanterisoldater till ’Ryska spädbarn’ och Nintendos spelkonsol Switch till ’Strömbrytare’, påpekade en twittrare.

Svenska kunder har tidigare kunnat handla på Amazon via andra europeiska länder, men ofta till högre fraktkostnader.

Amazon har sedan tidigare hemsidor i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien, men enligt Alex Ootes, vice ordförande för bolagets EU-lansering, vill man stärka svenska småföretag genom Amazon och vinna svenska kunders förtroende via utvidgandet av verksamheten.

Företaget erbjuder till och med fri frakt på beställningar över 229 kronor för att locka svenskarna till den nya hemsidan.

En talesperson för Amazon återupprepade företagets optimism vid lanseringen och uppmanade samtidigt kunderna att rapportera fler eventuella misstag.

”Vi är väldigt glada över att ha lanserat Amazon.se men det är bara vår andra dag på den svenska marknaden och vi är alltid angelägna om att förbättra kundupplevelsen.”

Amazons inträde på den svenska marknaden har inte varit enbart välkommet, delvis på grund av låga löner och påstådda hårda arbetsvillkor på vissa lager.

Vidare har Sverige redan flertalet e-handlare som Amazon kommer att konkurrera med och mindre företagare känner oro för Amazons intåg.

Skepticismen förvärrades i och med misstagen vid lanseringen som snabbt delades på sociala medier, vilket roade många nätanvändare.

error: Innehållet är skyddat

CE