Oavsett nedgång eller andra faktorer som påverkar en budget, följer här sju prioriteringar som du kan göra när du har en mindre SEO-budget.
Som SEO-proffs har vi varit med om detta tidigare.
Lugna tider. Lågkonjunktur. Budgetnedskärningar. Utmaningar som påverkar våra planer och vad vi behöver för att få jobbet gjort.
Vi kan använda våra tidigare erfarenheter för att finna bättre och stramare strategier.
SEO är inte immun mot budgetnedskärningar i osäkra tider.
Oavsett om det är en lågkonjunktur, pandemi eller annan lokal eller global situation, kan en nedgång påverka marknadsföringsbudgetar och vad vi kan göra för våra organisationer, varumärken eller kunder.
Vid en nedgång eller andra faktorer som påverkar SEO-budgetar, finns det sju saker man kan göra när man har en mindre SEO-budget. Utnyttja dem för att få ut det mesta av det du har att jobba med.
1. Analysera efterfrågan
Det viktigaste att förstå när faktorer som påverkar budgetar är knutna till affärs- och marknadsvillkor, är effekterna det har på efterfrågan.
Jobbar du på varumärkessidan, en byrå eller konsultfirma som fokuserar på en enda bransch, har du förmodligen några idéer.
Men om SEO-budgetar minskas eller kapas, och du måste göra mindre med mer, behöver du göra en del analyser för att se om efterfrågan är nere totalt sett för din produkt, tjänst eller marknad.
2. Se över målen igen
I likhet med efterfrågananalyser, måste du se över målen mer allmänt. Även om marknaden är densamma, om du får mindre budget eller färre resurser att arbeta med, måste du omvärdera dina egna förväntningar – och intressenternas.
Kan du göra lika mycket som innan med mindre pengar? Kan du arbeta med färre interna och externa resurser och ändå lyckas med SEO?
Även om efterfrågan på marknaden inte har slagit igenom, kan du förvänta dig att resultaten inte kommer att vara desamma om du behöver skära ner på innehåll, teknisk support eller till och med SEO-forskning och -strategi.
Se över dina mål, kommunicera dem och gör dem så objektiva och bundna till budget och resurser som möjligt. Om du blir ombedd att göra mer med mindre, är det okej, men var medveten om vad det innebär!
AI är ett bra verktyg just nu som kan hjälpa dig att göra mer med mindre, så utnyttja det där du kan på smarta och kvalitetsmässiga sätt.
3. Minska det digitala fotavtrycket
Det handlar vanligtvis om att mer är bättre – om det är av hög kvalitet. Oavsett om det är innehåll, funktioner, användbarhet eller delar av kundresans vägar och trattar.
Men i magra tider eller med begränsade resurser måste du begränsa ditt digitala fotavtryck.
Oavsett om det beror på effektivisering av resurser eller ditt eget fokus och budgetar måste du skala ner. Om efterfrågan på marknaden minskar, var uppmärksam på var människor fortfarande söker och har behov.
Det kan innebära att du förkortar din ämnes- och sökordslista för att ta itu med den del av tratten där du vill vara starkast eller på det mest lönsamma produkt- eller tjänsteerbjudandet.
Med ett smalare fokus och färre resurser kan du också begränsa din webbplats resursbehov.
Du kanske inte kan optimera en hel webbplats, så bli så smal som du behöver och lägg din fokus där.
4. Fokusera resurser
SEO är helt enkelt omöjligt att göras av en person. Det kräver resurser som IT, webbutvecklare, gränssnittsexperter, innehållsförfattare, varumärkesstrateger, juridiska/uppfyllelse- och/eller ledningsgodkännanden.
När vi började med SEO i mitten av 00-talet, kunde man göra ungefär 80 % själv. Nu är mycket mer samarbete nödvändigt.
Men när budgeten minskas måste man vara mycket fokuserad på vart de återstående pengarna går.
I vissa fall har du blivit informerad om vad som gäller. Men om du fortfarande har tillräckligt med kontroll måste du prioritera hur du sätter budgeten och hur du distribuerar resurser.
Det innebär att eventuellt prioritera innehåll framför tekniska uppdateringar.
Var smart, använd din uppdaterade strategi och mål och distribuera dina resurser på ett sätt som inte gör dig för stram.
5. Fokusera kortsiktigt
Vad kan vinnas på kort sikt? Dina marknadsvillkor, mål och den ultimata omfattningen av hur restriktiva budgetar är hjälper dig att formulera detta.
Har du bara några hundra kronor kvar? Placera dem på bästa möjliga och prioriterade objekt.
Det kan låta självklart, men SEO är stort och komplext. Vi är benägna att tappa tråden.
Det är mycket som distraherar. Var disciplinerad, du vet vad du behöver göra och uppnå på kort sikt och gör ditt bästa för att glömma det långsiktiga.
Om du försöker upprätthålla din verksamhet, uppnå avkastning på investeringar på kort sikt och ta dig igenom den här tiden och vänta på en vändning, satsa då på saker som har den bästa chansen att lyckas på kort sikt.
Det kan innebära lokalt SEO-partnerskap, anknytningar med innehåll, sökords- och innehållsfokus, eller fullständig SEO-strategi, men på en mycket kort lista med ämnen/termer.
6. Fokusera långsiktigt
Om du har lyxen att tänka på långsiktig strategi, eller mer troligt, drabbas av minskad efterfrågan men fortfarande har en viss SEO-budget, då kan du göra saker som bygger för framtiden.
Med ett långsiktigt fokus och strategi kan du hinna före konkurrenter som skär ner budgetar helt eller är fokuserade på kortsiktigt tänkande även om det inte finns någon efterfrågan där.
Vi har erfarenhet av kunder i tidigare lågkonjunkturer som vi samarbetade med även när deras efterfrågan saktade ner, som valde att investera långsiktigt vilket sedan satte dem på topp när efterfrågan återhämtade sig.
Saker att investera i om du har en viss budget, även när du inte har efterfrågan och vill tänka på framtiden är: webbplatsteknik, infrastruktur, innehållsbasen, din plattform och hur du blir auktoritet i din bransch.
Om efterfrågan är nere på kort sikt, satsar man på att konkurrenterna tar foten av gasen, vilket ger dig möjlighet att passera dem och komma ut starkare på andra sidan – om du inte redan är på topp för dina viktigaste fokusämnen och termer.
7. Mäta insatserna
Ha alltid full koll på vad som händer. Se till att ha din egen uppsättning prestandadata för att objektifiera allt du kan.
Det innebär att se samband mellan minskningar av budgetar, marknader och andra resurser och resultat.
Det gör att du kan fortsätta (eller börja) identifiera den verkliga effekten av nedgångar, minskningar i investeringar och marknadsfaktorer på dina SEO-insatser redan nu. Det kommer också att ge dig riktmärkesdata för framtiden.
Om du har tidigare data från nedgångar eller budgetminskningar, använd det också som vägledning!
Gör ingenting utan projektioner, förväntningar och mätningar. Oavsett om du är verksam i ett börsnoterat företag eller ett litet företag, är data ett mål som eliminerar så mycket gråzon som möjligt.
Slutsats
En minskad budget för SEO, är bättre än ingen budget alls.
SEO är viktigt, och genom att fokusera på det, vara objektiv och göra vad du kan med de resurser och möjligheter du har, kan du ta dig igenom nedgångar och komma ut starkare på andra sidan.