Läs mer om den senaste uppdateringen av Google Chrome för att förbättra den mobila sökupplevelsen, inklusive ett nytt sätt att utforska populära sökningar.
För att förbättra mobilanvändarens sökupplevelse har Google presenterat nya funktioner och uppdateringar för Chrome-mobilwebbläsaren.
Dessa förbättringar föreslår relaterat innehåll, belyser populära ämnen och expanderar sökförslag.
Få sökförslag
Chrome på iOS- och Android-plattformar erbjuder nu sökförslag som är relevanta för den webbsida som en användare tittar på.
Den här funktionen ger ett nytt ”Relaterat till den här sidan”-avsnitt som tillhandahåller fler sökalternativ för innehållet som användarna ser.
Anta till exempel att en användare utforskar ett blogginlägg från Google och klickar på Chrome-adressfältet.
Webbläsaren visar då andra relaterade sökningar om Chrome-uppdateringar och versionshistorik.
Granska populära Google-sökningar
Den andra funktionen, som endast är tillgänglig på Chrome för Android, innehåller populära Google-sökningar direkt i Chrome-adressfältet.
För att komma åt den här funktionen måste en användare öppna en ny flik, trycka på adressfältet och bläddra ner för att upptäcka vad som för närvarande är populärt.
Om du klickar på en populär sökning får du omfattande resultat för det valda ämnet. Chrome planerar att rulla ut den här funktionen till iOS-användare senare under året.
Använd Touch för att söka
Den tredje uppdateringen är en förbättring av Androids ”Touch to Search”-funktion, som introducerades för flera år sedan.
Den här funktionen låter användare söka efter ett ord eller en fras direkt från en webbsida.
Med uppdateringen kommer ”Touch to Search” nu att visa flera relaterade sökningar, så att användarna snabbt kan komma åt ytterligare information om ett valt ämne.
Användare kan få snabba översättningar, användbart sammanhang om obekanta termer eller platser, standardiserade touch-interaktioner och mer intuitiv inställningskontroll.
Utforska fler förslag
Slutligen har Chrome utökat antalet förslag som visas när användare börjar skriva i adressfältet.
Istället för de tidigare sex kommer iOS- och Android-användare nu att ha tio förslag, med de mest relevanta visade först.
Nya områden för optimering
Sökförbättringar och nya funktioner för Google Chrome-mobilanvändare kan påverka hur de interagerar med sökningar och vilken typ av innehåll de upptäcker online.
Marknadsförare bör justera sina strategier för att säkerställa att deras innehåll visas i relaterade sökningar och populära ämnen, vilket förbättrar synligheten och användarengagemanget.
Förutom uppdateringarna till Chrome tillkännagav Google också nya funktioner för Search Generative Experience (SGE).