Strategisk namngivning som fungerar


Ett rätt valt företags- eller produktnamn kan vara helt avgörande för framtida succé, antalet potentiella kunder samt attraktionskraft. Vi kan hjälpa er ta fram ett exklusivt, tidlöst och säljande namn som passar perfekt. Det är ett av de viktigaste besluten ni tar i företaget.



Ett nytt namn ska…

Hålla högsta kvalitet

Vi föreslår bara namn som garanterat genererar bra resultat på marknaden och hos kunder


Vara helt individuellt

Ett nytt namn skall inte kunna förväxlas med liknande namn utan vara personligt


Tas fram till rätt pris

Vi tar ett fast pris per namn och arbetar tills ni är helt nöjda



Så här går det till

1. Analys

Det första ni får göra är att fylla i vårt formulär, svara på frågor om vad namnet skall användas till och ange eventuella önskemål. Det är viktigt att vara så detaljerad som möjligt för att hjälpa oss ta fram bästa möjliga namn. Informationen bör inbegripa eventuella produkter, tjänster, behov, målgrupper, önskad färg och form, typsnitt, antal bokstäver/siffror/tecken m.m. Efter det har vi en god bild av vad ni vill presentera på marknaden.

2. Namnförslag

Sedan kör våra specialister igång uppdraget och tar fram ett antal namnförslag med tillhörande beskrivning. Är ni inte nöjda med något av de föreslagna namnen skickar vi nya. Ni får gärna ange vilka av dem ni tyckte bäst om så fortsätter vi i den riktningen. Vi kontrollerar naturligtvis att de föreslagna namnen har en ledig SE-domän samt att de inte redan är registrerade hos Bolagsverket.


3. Beslut!

När ni valt ett namn som ni är 100 % nöjda med är vårt arbete avslutat. Nu har ni äntligen ett perfekt namn att gå vidare med och visa upp för världen. Lycka till!

Låt oss ta en grundlig titt på era nuvarande namn

heinzEtt produktnamn kan låta bra i Sverige, men vad kommer folk i USA att tycka om det? Eller tvärtom? Vi kan analysera ert varumärke för att förutse hur bra det kommer att fungera på marknaden. Våra analyser inbegriper utvärdering av faktorer som förväxling med liknande ord, potentiellt negativa betydelser samt att namnet är lätt att uttala för målgruppen.

Även när vanliga svenska ord används som varumärkesnamn eller i slogans kan de innehålla dolda meningar. Det bästa alternativet är att göra en djupgående namnanalys så tidigt som möjligt i projektet. Det kan bli en dyr historia att ändra namnet efter att produkten väl lanserats.

Ta inte onödiga risker. En snabb analys kan avslöja eventuella problem eller ge er grönt ljus att fortsätta projektet med tillförsikten att namnet kommer att fungera på marknaden.

Några av kriterierna vi utvärderar är…

Möjliga kränkande betydelser

Likheter med andra ord i det svenska språket

Att uttalet är enkelt

Att namnet är lätt att komma ihåg

Logisk koppling med eventuella grafiska element

Att namnet passar med produkten eller företaget